Dit onderzoekje gaat over de "zogenaamde" verschillen tussen jongens en meiden ten opzichte van de bèta/ techniek vakken en wat WIJ leraren hier aan kunnen doen.
Hoe komt het dat er niet veel meiden vertegenwoordigd zijn in de bèta/techniekvakken?
Is het werkelijk waar dat meiden minder aanleg hebben voor bèta/techniek vakken?
Uit Nederlands en Internationaal onderzoek, naar de prestaties van jongens en meisjes op gebied van rekenen/wiskunde, techniek, scheikunde en natuurkunde, blijkt dat er geen eenduidig beeld naar voren komt.
Het verschil in prestaties tussen jongens en meisjes is dus niet echt duidelijk vast te stellen.
Dit betekent weer da meiden dus niet minder aanleg hebben voor de bèta/techniek vakken.
Waarom zijn meisjes minder vertegenwoordigd in bèta/ techniek?
Verklaring 1. Meisjes hebben minder zelfvertrouwen op het gebied van de bèta/techniek vakken.
Uit TIMMS-onderzoeken (1995-2003) blijkt dat de jongens uit groep 6 meer zelfvertrouwen hebben in hun rekenvaardigheden. In de tweede klas van het voortgezet onderwijs blijkt dit ook het geval.
PISA-onderzoeken (2000/2003/2006) onder 15 jarigen (met betrekking tot wiskunde en natuurkunde) laat zien dat Nederland bijna boven aan de ranglijst staat van 41 landen. Dit is niet een negatief gegeven.
Het geeft aan dat het verschil tussen jongens en meisjes, wat betreft zelfvertrouwen en zelfbeeld voor rekenen/wiskunde, groter is dan in de meeste landen.
Verklaring 2. Meisjes hebben minder plezier in bèta/techniek vakken.
Meiden vinden het wel leuk, maar hebben er minder plezier in dan jongens. Dit blijkt uit de eerste monitorronde van het programma VTB, waarin meisjes andere richtingen kozen.
Verklaring 3. Meisjes zien minder het nut in van bèta/techniek vakken.
Meisjes vinden rekenen/wiskunde, natuurkunde en ICT minder belangrijk dan jongens voor hun dagelijks leven en verdere loopbaan.
Daardoor zijn ze minder gemotiveerd om ermee door te gaan of ervoor te kiezen.
Wat veroorzaakt de verschillen in attitude van jongens en meisjes ten opzichte van bèta/techniek?
Gendercodes
Kinderen leren al vroeg aan wat de omgeving mannelijk en vrouwelijk beschouwd. Naarmate deze kinderen ouder worden gaan zij zich meer naar deze gendercodes gedragen.
Vrouwen pikken uit de gendercodes op dat bèta/techniek mannen terrein is. Daardoor hebben vrouwen minder interesse voor ontwikkelen, doen weinig ervaring op en hebben het idee dat ze er geen aanleg voor hebben.
Uit Amerikaans onderzoek blijkt (Dar. Nimrod & Heine, 2006) blijkt dat vrouwen die te horen krijgen voor een wiskundetoets dat ze minder aanleg ervoor hebben dan mannen, lager scoren dan vrouwen die van te voren dat vrouwen minder ervaring en oefening hebben op dat gebied.
Dit is een "self fulfilling prophecy". De vrouwen horen dat ze minder aanleg hebben en dan krijgen ze het gevoel dat ze er toch niks meer aan kunnen doen en dan denken ze: 'ik kan het toch niet'.
Conclusie: Gendercodes hebben een grote invloed op wat jongens en meisjes interessant vinden.
Interactie met de leerkracht
· Jongens krijgen meer beurten in de les dan meiden.
· Jongens worden gestimuleerd langer na te denken dan meisjes. Als een meisje het niet weet accepteert de leerkracht dat of de leerkracht helpt meisjes met het antwoord.
· Jongens krijgen vaker een correctiebeurt. Ze krijgen de kans zichzelf te verbeteren.
Gevolg: Jongens krijgen een positiever zelfbeeld.
Het gebrek aan zelfvertrouwen bij meisjes wordt versterkt.
Attitude van ouders
Over het algemeen heerst er in Nederland een negatief beeld over beroepen die te maken hebben met bèta/techniek vakken. Hier hangt de stimulering van hun kinderen vanaf om voor deze vakken te kiezen.
Rekenonderwijs
Uit onderzoek (MOOJ-onderzoek, Freudenthol Instituut,1999) blijkt dat meisjes het beter tot hun recht komen bij mechanistisch rekenen. Ze volgen de standaard procedure nauwkeuriger dan jongens.
Het standaard rekenonderwijs is het realistisch rekenen (Strategieën toepassen, maatkennis ontwikkelen), hier geven jongens de voorkeur aan.
Onderwijs
Het onderwijs kan en moet bewerkstelligen dat meisjes meer zelfvertrouwen krijgen op het gebied van bèta/techniek.
Dit kun je doen door:
· Creëer een veilige leeromgeving.
· Bied ruimte voor vragen.
· Behandel jongens en meisjes hetzelfde.
Onderzoekende groetjes,
Juf Femma
Geen opmerkingen:
Een reactie posten